Asijská kuchyně,  Bez masa / vegetarian,  Luštěniny,  Maso,  Ryby a mořské plody,  Těstoviny a rizota

Moje thajské kari

Červené nebo žluté kari s hromadou zeleniny, kuřecím masem a rýžovými nudlemi zbožňuju! Často vlastně připravuju takové červeno-žluté kari. Míchám pasty a koření podle chuti, kombinuju zeleninu, co je zrovna ve formě a experimentuju s oříšky a dalšími křupavými přísadami na posypání. Všechno mě to moc baví a o to lépe pak kari chutná. Zkuste to taky a namixujte si vlastní oblíbené kari.

Když jsem kari poprvé připravovala doma, hledala jsem tipy a recepty na internetu. Našla jsem ale takové množství variant na zaručeně pravé kari, že jsem usoudila, že to bude jako s naší svíčkovou a připravila si svoji verzi. Tu postupně šperkuji a doplňuji o nové ingredience a ráda se s vámi podělím o recept.

Co budete potřebovat na čtyři porce:

Červenou a ideálně i žlutou kari pastu, krabičku nebo plechovku kokosového mléka, dvě velká kuřecí prsa, 2-3 dcl zeleninového / kuřecího vývaru, 1 červenou chilli papričku, hrst lístků bazalky, jednu jarní cibulku, stonek citrónové trávy, cca 2cm kousek zázvoru, limetku, třtinový cukr, sůl, kurkumu. K podávání oříšky dle libosti – kešu, buráky, mandle, stačí jeden druh, co máte rádi. Já přidávám i pražené kokosové plátky.

Oblíbenou zeleninu – v kari běžně najdete lilek, cuketu, cibuli, mrkev, papriku, ale také lusky sladkého hrášku, rajčata, bambusové výhonky nebo třeba květák či brokolici. Já mám nejradši kombinaci cuketa, mrkev, císařské lusky, mražený hrášek, barevná paprika a květák.

Kuřecí maso můžete nahradit krevetami nebo mořskými plody, případně hovězím. Samozřejmě je možné maso úplně vynechat, přidat třeba cizrnu a vychutnat si vegetariánskou verzi.

Jak na to:

Na začátku si vše nakrájejte, abyste měli při ruce všechny ingredience. Chilli papričku nakrájejte na kolečka, mrkev na plátky nebo tenká kolečka, cuketu na kostičky nebo tenká půlkolečka, papriku na větší kostky, cibulku nadrobno, maso na nudličky, měkký střed citrónové trávy na malé kousky a zázvor taky. Pokud nemáte zázvor, chilli, nebo citrónovou trávu, moc to neřešte, klíčová je kari pasta a kokosové mléko. S vlastním kořením je kari zajímavější a dodáte mu vlastní, originální chuť, ale není to nutné.

Rozpalte si pánev (velkou hlubokou nebo wok) a šplíchněte na ni cca dvě lžíce oleje nebo ghí. Poté vhoďte chilli, citrónovou trávu, zázvor a cibulku a cca minutu spolu vše opékejte. Přidejte kari pastu (dvě lžíce žluté a lžíci červené, pokud máte rádi hodně ostré, udělejte to naopak), šťávu z půlky limetky, promíchejte, pár vteřin opečte a pak přihoďte maso. Maso nechte obalit směsí pasty a koření a opečte ze všech stran (cca dvě minuty). Přidejte nejtvrdší zeleninu – mrkev, květák, cuketu a vše společně s masem a kořením opékejte další dvě minuty. Poté přilejte vývar, půl plechovky kokosového mléka, přidejte lžičku kurkumy (kurkumu nutně nemusíte přidávat, ale pokud máte v kari květák nebo brambory, kurkuma se k nim výtečně hodí) a nechte společně minutu dvě povařit. Mrkev by neměla být tvrdá, ale rozhodně nečekejte až bude úplně měkká. Následuje zbývající zelenina – paprika, mražený hrášek a císařské lusky. Vše ještě minutu povařte a potom kari dochuťte cukrem, limetkovou šťávou, natrhanou bazalkou, solí, případně ještě přidejte kokosové mléko (pokud je kari moc husté), lžíci kari pasty (pokud chcete výraznější chuť) a přidejte nasekané chilli (pokud máte rádi opravdu ostré). Chvíli nechejte probublat, ochutnejte a pokud je vše v pořádku, můžete podávat.

K podávání si připravte rýži nebo rýžové nudle. Pokud nudle ani rýži nechcete, je možné připravit i variantu s bramborami, které přidáte se zeleninou do pánve a vaříte doměkka. Máte pak jídlo z jednoho hrnce. Já si na závěr kari posypu opraženými oříšky a kokosovými chipsy. Kokosové chipsy jsou skvělé a výborně se do kari hodí. Někdy na prasáka přidám i smaženou cibulku 🙂 Ať se vám to podaří a chutná!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.